fredag 17. oktober 2014

Arbeidsuke

Denne uken har vært arbeidsuke fra Mandag til Torsdag. Men som du sikkert kan lese, var fredag helt vanlig, i stedet for å gi oss fri etter en hard høstferie med klassetur til Polen. Jeg jobbet på Bogafjell skole, skolen jeg selv var elev på fra 1. klasse til 7. klasse.

Bogafjell skole er en barneskole, som vil si at elevene går her fra 1.- til 7. klasse. Jeg fant ikke ut det nøyaktige antallet, men jeg vil anta at det jobber mellom 60-80 mennesker her. Jobbene variere mellom lærer, hjelpelærer, SFO-arbeider, rengjøringshjelp, vaktmester, og forskjellige administratorer. For å få jobb her, må en nok velge en av studiespesialiseringene, helse- og oppveksts fag, og kanskje service og samferdsel. den siste er jeg usikker på.

Her jobbet jeg under den forrige læreren til lillesøsteren min, og en av lederne fra kirken hvor jeg konfirmerte meg. Jeg var hjelpeleder på 1. trinn, og assistent på natur-SFO. Så mine oppgaver gikk for det meste ut på å hjelpe elever med å forstå oppgaver, være vakt i friminuttet, og passe på og holde elever med selskap på natur-SFO. Jeg lærte en del, i hovedsak at jeg ikke har så lyst å bli lærer for de minste trinnene. Elevene hadde mye energi, og det ble etter hvert en stressende atmosfære.

Jeg hadde lyst å jobbe her fordi jeg planlegger å bli lærer selv. Dermed lærer jeg mye om hvordan det er, og hva jeg kan gjøre for å bli en god lærer. Lærer-yrket er et givende yrke, og du føler virkelig du gjør noe med betydning. Negative sider derimot, i hvert fall fra der jeg jobbet, var at ungene hadde veldig mye energi (som nevnt tidligere), og du merket i slutten av dagen at du ble sliten.

Her har vi et bilde av Bogafjell skoles hovedinngang.
http://www.arkvest.no/prosjekter/offentlig/Bogafjell%20skole/02_003.jpg?w=1200&h=1200&r=max

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar