fredag 13. mars 2015

Fredag 13.

I dag er det fredag den 13. mars. Dette er en urovekkende dag for mange, og jeg vurderer muligheten for at skrekkfilmserien "Friday 13th" har noe med det å gjør. Jeg har ikke sett noen av disse filmene (jeg er ikke en stor fan av skrekkfilmer) så jeg er ikke så bekymret. Faktisk er 13 bestefars lykketall, så jeg er ikke bekymret. Mandag den 22. eller 23. er mine ulykkesdager, men det er en lang historie for en annen dag. Jeg er derimot litt imponert over at det faktisk var fredag 13. to måneder på rad i år (Jason må ha hatt det travelt). Jeg er også, som dere sikkert har merket, glad i morsomme og fullstendig ubrukelige fakta, så ved å temme de mektige kreftene av internett, har jeg funnet noen om fredag 13. Jeg fant bare 10 interessante, men 10 er et fint og rundt tall.

1. Frykten for fredag 13. heter paraskavedekatriafobi og frykten for bare tallet 13 heter triskaidekafobi.
2. Den kjente amerikanske forbryteren og tog-raneren fra den ville vesten, Butch Cassidy, ble født fredag 13. april 1866.
3. Franklin D. Roosevelt, Napoleon og Herbert Hoover var alle triskaidekafobiske
4. Noen numerologer mener at folk er redd for spesielt tallet 13 fordi det kommer rett etter 12, som var viktig i mange sammenhenger (12 disipler, 12 olympiske guder, 12 stjernetegn, 12 egg i ett dusin osv.)
5. En annen grunn kan være at den 13. gjesten på det siste måltid forrådte Jesus. I tillegg ble han korsfestet på en fredag.
6. Andre mener det har nordisk opphav, ettersom mange av deres trettende guder lidde grusomme (Loke, for eksempel).
7. Mark Twain var en gang den trettende gjesten på et middagsselskap, og når han kom tilbake sa han: "Det var uflaks. De hadde bare mat til 12"
8. Det er 13 trappetrinn opp til galgen, og bladet i giljotinen faller 13 fot.
9. Måneder som begynner på en søndag vil alltid ha en fredag den 13.
10. Det estimeres at mellom 17- og 21 millioner amerikanere er redde for fredag 13. og at 900 millioner dollar blir tapt i business verden hver fredag 13.

På grunn av mangel på bedre ideer, valgte jeg dette bildet med ting en ikke skal gjøre i en Friday 13th film
http://storage.torontosun.com/v1/blogs-prod-photos/4/d/4/7/4/4d474edb492a252567a3db840968bcf0.jpg?stmp=1423504008
kilder: http://www.livescience.com/3317-13-facts-friday-13th.html
http://www.cosmicsociety.com/friday13th.html
http://www.nj.com/indulge/index.ssf/2015/02/13_fun_facts_about_friday_the_13th.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar